Upptaget, nedsänkt, uppallat och urtaget

Gammelbåten Faderullan har redan stått på det torra i två veckor. Den har stått inbackad under carporten och väntat på att få motorn urlyft. Motorn måste undan för att jag skall kunna utföra nästa projekt. De längsgående skrovbalkarna har aldrig varit helt igenlaminerade och därmed har trävirket i dem förmultnat så att det på vissa ställen troligen kommer att hittas utmärkt blomjord. Med tanke på att jag har ett par andra båtprojekt på gång misstänker jag att båten inte ser havet nästa sommar. För att få det lite bekvämare valde jag därför att ta hjulen av trailern och sänka ned den så långt det är möjligt. Nu blir det lite bekvämare att kliva i och ur båten, på köpet får jag lite mer takhöjd i båtskjulet.

uppallat

Motorn med tillhörande koppling lade jag på släpkärran och körde in det hela i garaget. Ekipagets längd gjorde att traktorn kom att stå i sluttningen utanför garagedörren med resultatet att den bromslösa traktorn naturligtvis började rulla baklänges så fort jag steg av. Fick snabbuppfinna en handbroms…

handbroms

3 reaktioner på ”Upptaget, nedsänkt, uppallat och urtaget

  1. Handbromsen verkar vara en ny version av förritidens broms ”frälsaren” en stadig björkklabb som slängdes under hjulen, så att inte lastbilen skulle rulla bakåt i uppförsbacken, ifall den stannade innan backkrönet. Din handbroms fungera säkert lika bra, och går att använda på flera ekipage också, dock inte samtidigt. Ha det gott med den nya veckan.

  2. Jo, den typen av handbroms är en klassiker som troligen uppfanns strax efter att det första hjulet sett dagens ljus. Jag har ju av bekvämlighetsskäl modifierat med fjärrmanövrering 🙂

Kommentera

