Avslut och landhöjning

Det är dags att avsluta stugsäsongen. Idag åkte jag ut för att tömma vattentunnorna och ställa undan de sista sakerna för vintern. Jag gick ett varv runt ön, satte mig på en sten ute på udden och sög in landskapet. Stenen jag satte mig på kunde jag gå runt torrskodd. När farsgubben byggde stugan på ön i början av sjuttiotalet fick man skutta mellan stenarna för att ta sig ut till den här utkiksstenen. Efter att ha betraktat horisonten och naturen gick jag till andra änden av ön. Eller egentligen inte, andra änden av ön finns numera flera hundra meter norrut eftersom vår ö har växt samman med grannön. Landhöjningen har torkat ut sundet mellan öarna. På sjuttiotalet rodde jag ofta genom sundet, som synes skall vattenståndet vara rejält över det normala för att lyckas med den bedriften.

sundet

Man rodde in i sundet till vänster om den stora stenen borta i mitten av bilden och man skrapade ofta åran i stenen i förgrunden.

fiskarebryggan.v01

Vid bryggan ser det också annorlunda numera. Isen har justerat stenen längst ut, Den är numera bryggfundament. Det är inte utan att hamnen skulle behöva en muddring.

4 reaktioner på ”Avslut och landhöjning

  1. Landhöjningen kan vara både till nytta och till förtret. Mest förtret eftersom muddring ofta behövs göras där man ännu på, som du också skriver, 70-talet kunde ro och färdas med båt. Själv har jag djup strand vid villan och behöver nog inte bekymra mig om landhöjningen under min livstid. Intressant att jämföra foton från då och nu och se den faktiska skillnaden.

    • Vi har lite djupare vatten på andra sidan ön, men det är på den blåsiga sidan och lite långt från gårdstunet. Förra muddringen var för tjugo år sedan. Då plockades det mest bort stenar för att hålla sig till reglementet. Nu blir vi nog tvungna att gräva bort lite massor också. Får väl ta till ordentligt den här gången så man klarar sig till nästa generation. Gamla foton är alltid intressanta, fast det blev ju inte så mycket före digitalkamerans tidevarv.

  2. Hmm, hur gammal är du egentligen?
    Oj. Vad säger det om min egen ålder?
    Förr sade man att det har runnit mycket vatten under bron, men nu är det väl bara gammal torkad sjöbotten där…
    På vår (läs: mina föräldrars) villa har jag kört med snurra och allt över en bred sten, kallad hästryggen, som aldrig är under vattenytan längre.

Kommentera

