Brottsoffer!

När jag efter ett par mötesdagar i Tammerfors återvände hem till trygga Vasa insåg jag genast att jag blivit utsatt för ett brott av grövsta slag! På järnvägsstationens parkering stod min bil förutan sina för året nyinköpta navkapslar! Där stod nu bilen med sina blottade rostiga fälgar fullt synliga för omvärlden.

brottsoffer

I skydd av novembermörkret blev jag alltså tvungen att smyga mig hem med detta estetiska handikapp och lyte, en sträcka på inte mindre än sju och en halv (7,5) kilometer. Nu är bilen inkörd i garaget och jag har tagit till en nödlösning. På min stolta italienska springare har jag satt en omgång navkapslar som lämnat över när vi bytte bort Min Älskades gröna Peugeot. Att sätta peugeotkapslar på en äkta Fiat kan verka helt fel och förkastligt, men samma bilmodell finns ärligt talat både som Fiat, Peugeot och Citroën så man får väl ta den smällen.

Man får väl hoppas att navkapslarna i fråga hamnar på någon bil som ännu bättre behövde dem. Om stölden utfördes av någon familjeförsörjare i ekonomiskt trångmål som sålde stöldgodset torde det monetära värdet ha räckt till några hemgjorda matportioner i en fattig familj.

I min stormiga ungdom när det där med bilar var mycket viktigare hade mina fälgar varit renslipade och omsorgsfullt målade, kanske rentav i två färger. Numera är det mest en fråga om att åtminstone framkalla en illusion av ordning och reda…

2 reaktioner på ”Brottsoffer!

Kommentera

