Glåmig november

Det är grått och mörkt där ute. Lite blötsnö reflekterar visserligen det lilla ljus som finns men solen vägrar träda fram. Det närmsta jag sett av den himlakroppen på ett bra tag är en molntapp i bakljus ovanför grannens garage.

ljusglimtNovember och december är i allmänhet tröga månader för min del, efter en lång arbetsdag hamnar man oftast i soffan med en bok eller framför tv’n. Kanske är det en släng av kaamos-depression. Nu i veckoslutet har jag i alla fall tagit mig ut i verkstaden för att fixa lite med båten. Där kom jag att ta en titt på solfångarens nya fläkt som jag monterade i slutet av förra månaden. Den datorfläkt jag tidigare använt hade lite för låg kapacitet. Vid ett besök på Biltema hittade jag en kanalfläkt som åtminstone på pappret har mer luftflöde. Samtidigt passade jag på att montera ett riktigt luftspjäll med spjällmotor. Min tidigare lösning med flaps höll inte alltid emot när vinden tryckte på, med följden att kalluft pressades in via panelen och kylde verkstaden när det som minst behövdes. Och här återkommer vi till novembers glåmighet. Det finns också en timräknare som räknar hur många timmar fläkten går. Under november har solen belyst panelen med sådan intensitet att systemet startar under två timmar. I praktiken kan man anse att verkstadsgaveln under denna månad haft två soltimmar. Inte konstigt att man känner sig en aning grå…

solfläkt

Kommentera

