Doften av ny bil

15kmDet njutbara med doften av ny bil är enligt mig en aning överskattat. En odörblandning av olika plastmaterial blir inte riktigt njutbar. Kanske härstammar uttrycket från tider när bilar inreddes med läder och trä. Men om doften/lukten avtar lika fort som värdeminskningen på en ny bil torde jag inte behöva lida speciellt länge. Nej, jag har inte gått och skaffat nytt åkdon för min egen del. Snarare är det så att den VW transporter som min arbetsgivare leasat till mig nu är utbytt mot en Mercedes Citan. Som synes på bilden så har bilen bara gått 15 km när jag fick ut den från affären.

När jag blev varse om att jag skulle köra Mercedes de kommande åren blev jag först lite tveksam. Men sedan googlade jag lite på modellen och insåg att det i grunden är en Renault Kangoo som är mercedesifierad. Då kändes det genast bättre. Tyvärr innebär mercedesifieringen att bilen tappat de bästa av sina franska attribut, den mjuka behagliga fjädringen och sätena. I stället har bilen preussiskt styv fjädring som initierat berättar för ryggslutet i den parkbänkshårda stolen om varje gruskorn som ligger på vägen. Nåja, lite bättre blev det när jag fått inlastat alla verktyg och prylar. I övrigt är bilen en tämligen tyst och behaglig upplevelse. Prestandan med nitto hästkrafter är inget att yvas över men den är betydligt piggare än den gamla Transportern som vägde tvåhundra kilo mera och utgjorde ett avsevärt större vindfång och som hade bara några enstaka fler hästar. Än har jag bara hunnit köra knappa hundra kilometer så det finns säkert en hel del mer att säga om bilen senare.

5 reaktioner på ”Doften av ny bil

  1. Å usch! Jag känner verkligen med dig. Synd om dig som måste åka omkring i en ny Mercedes. Måste vara ett hårt liv att vara automationselektronicitestsinstallatör nuför tiden. <– ironi ~Rått skratt~

  2. Efter den senaste tidens bravader med Forden, så kunde jag mycket väl tänka mig att bänka mig i en ny bil. Dock gör en del utgifter det lite problematiskt just nu, men man kan ju alltid hoppas.

  3. En gång fick jag äran att köra med en splitter ny bil. Den hade 16 km på mätaren om jag inte minns fel. En speciell och litet högtidlig känsla, speciellt för mig som alltid har kört med gamla bilar, den nuvarande (som du faktiskt var med och inhandlade) fyller faktiskt 35 efter årsskiftet

Kommentera

