Försäkringsbolag, jag blir verkligen inte klok på dem

Tidens melodi är den som spelas medan man väntar i telefonkö till våra serviceinrättningar…

Det händer då och då att man blir tvungen att kontakta sitt försäkringsbolag. Jag har tidigare beskrivit några sådana incidenter. Länkar finns längre ned i inlägget.

I dag var det dags igen. Planen vara att försöka sköta mitt ärende telefonledes denna gång. Jag tänkte passa på att sköta samtalet under en bilfärd på väg från dagens projekt till kontoret. Rationellt tidsanvändande är ju tidens melodi. Jag satte headsetet i örat och ringde det nummer till Aktias ”servicenummer” som jag en gång sparat i telefonen. När jag lade i växeln och inledde färden upplystes jag om att handläggarna var väldigt upptagna just nu och att köandet kostar. Tid är pengar. Jag fick lyssna på pausmusik en god stund innan någon svarade. Jag framlade mitt ärende och fick omedelbart följdfrågan om min försäkring finns i Aktia. Jo, det gör den ju. Jaha, se, det här numret går numera till Folksam som sedan en tid samarbetar med Aktia. Mitt ärende kunde dock inte utföras av Folksam. Handläggaren skulle flytta mitt samtal till Aktias försäkringsavdelning. Sekunden efter detta löfte bröts samtalet.

Eftersom jag i det ögonblicket fick stanna för rött ljus snabbgooglade jag fram numret till Aktias nya ”servicenummer” och hann precis få igång samtalet innan trafikljuset slog om till grönt. Jag upplystes åter en gång om att handläggarna var väldigt upptagna just nu och att köandet kostar. Lite annan musik, som då och då avbröts för att upplysa mig om att jag fortfarande var i kö. Slutligen svarade en röst som inte lät inbandad. Jag fylldes med hopp som omedelbart grusades. Jag hade hamnat ur kön och i stället kommit till någon form av huvudtelefonväxel på monumentalföretaget Aktia. Jag framlade mitt ärende och damen i växeln förklarade att jag får lov att fortsätta köa. Jag frågade om jag nu började om från sista plats i kön. Så var fallet. Jag förklarade att om detta fenomen upprepades så går mitt nästa samtal till något annat försäkringsbolag som därefter tar hand om familjens samtliga försäkringar. Som svar fick jag ett illa artikulerat mummel varpå jag tog plats i telefonkön ånyo.

I detta skede insåg jag att jag precis skulle passera Aktias kontor i stades centrum. En ledig parkeringsficka fanns på samma kvarter så jag svängde in, gick till parkeringsautomaten fick en lapp och som jag lade i bilen. Sedan stegade jag in på kontoret och tog en kölapp, fortfarande med Aktias pausmusik i örat. Jag hann knappt sätta mig i väntsoffan förrän mitt nummer blinkade till på nummertavlan. Jag avslutade samtalet och fick framlägga mitt ärende till en vänlig dam av kött och blod som ordnade det hela på ett par minuter.

Det verkar vara så att det går fortare att besöka stället på riktigt än att ringa. Konstigt. Jag blir fanimej inte klok på det här företaget, Skall man ringa, maila, besöka eller skicka röksignaler till dem?

Länkar till likartade upplevelser:

https://uupee.wordpress.com/2011/05/18/dags-for-en-ny-offertrunda/

https://uupee.wordpress.com/2014/01/22/aaah-dessa-forsakringsbolag/

https://uupee.wordpress.com/2014/03/04/ack-dessa-illitterara-myndigheter/

3 reaktioner på ”Försäkringsbolag, jag blir verkligen inte klok på dem

    • Precis så känner man Bogart. När man diskuterar det här med försäkringsbolag med vänner och bekanta så ser det likadant ut oberoende vad som står på skylten. Som kund kastas man runt hur som helst i fusioner och spjälkningar. Jag skulle absolut föredra ett mindre lokalt bolag. Men de är sedan länge uppätna av anonyma jättar…

  1. Man saknar nog den personliga servicen hos de små lokala företagen. Det där köandet som man blir informerad om att det kostar sen, att få äran att betala för att vänta i kö till ett underbemannat servicemaskineri. Det är ju som konstruerat för att få kunden att bli frustrerad…

Kommentera

