Oroväckande utveckling

Jag brukar i allmänhet inte oroa mig för dagens ungdom. ”Dagens ungdom” har genom historien utvecklats till fullkomligt normala vuxna som tar hand om sig själva och sina samhällen med samma varierande framgång som tidigare generationer.

Fast mitt hopp och tilltro fick sig en rejäl tackling härom dagen. Jag stod i kassakön vid min favoritbutik -Motonet, en god leverantör av reservdelar och ett smärre eldorado för en verktygsfetischist som jag. Framför mig i kön stod en kille i övre tonåren, han hade köpt två burkar energidryck och en chokladstång som han nu betalade med ett presentkort! Vad i hel…? En ung man i sen mopedålder alternativt tidig bilålder har fått ett presentkort till Eldorado nr.1 och köper två burkar energidryck och en chokladstång! Jag håller det för osannolikt att denne unge man redan har en komplett verktygssamling eller inte äger någonting som skulle gå att reparera eller komplettera med något ur den affärens sortiment.

Det här gör mig lite tveksam inför globens framtid, finns det verkligen människor som inte behöver verktyg eller reservdelar? Stället har ett utmärkt sortiment av sprejfärg, till och med att pryda någon grå vägg med skaplig graffiti är bättre än att sitta på sin kammare med två energidricka och en chokladstång.

3 reaktioner på ”Oroväckande utveckling

  1. Man kan ju fråga sig, att vart är ungdomen på väg. Men tänk om de t.ex. skruvar och donar med mopederna eller bilarna, via mobilen. Gör fina justeringar med några knapptryck på sin iphone eller liknande. I min ungdom hade vi emellanåt kvällar enbart för trimmande av mopeden eller annat skruvande. Då var det ständigt oljiga fingrar och verktyg i bakfickan. Låt oss ända ge tilltro till dagens ungdom, om än vissa tvivel finnes. Må gott och skotta snö vid behov.

  2. En numera bortgången bekant brukar säga om sina sonsöner att ”om det inte går att göra med ett dubbelklick på den där datormusen så blir det nog ogjort”.
    Man mår så gott det går och skottar när man måste 🙂

Kommentera

