Båtmässa ånyo

Vintern är långt liden och det var dags dags för båtmässan i Helsingfors. Bland nyheterna på nybåtssidan är att marinblått verkar vara på väg ut och att orange verkar vara accentfärgen på kommande. Evinrude har ball design på sin nya motorserie. På tal om utombordare så blir de fler och större. En akter var prydd med två 350-hästars snurror. Båtar i vilka det enda naturliga motorvalet varit dieselinombordare med inu-drev har i dag en eller två utombordare som alternativ. Och numera är det ingen dum tanke, dieselpriset närmar sig ständigt bensinens. En utombordare kräver mindre installationer och är betydligt billigare och lättare än en diesel med drev. Den tar inte upp en massa plats i båten och servicen och vinterförberedelser av en utombordare är billigare och enklare.

Endast en försäljare kunde erbjuda ett sortiment av eldrivna inombordare, och inte ett enda exemplar att känna på och beundra, de fanns endast på bild i en tjock katalog. Hoppas dagen kommer då de motorerna står utställda bredvid de små dieselmotorerna som det nog finns mångfald av.

Det var ungefär summan av vad jag noterade på nybåtssidan.

Härmed över till mässans huvudavdelning -gammelbåtsavdelningen. Börjar med lite glasfiberbåtar. Marinos modeller Swing och Mustang är klassiska modeller som varit eftertraktade från samma dag de började produceras på sextiotalet. Skrovet är både lättdrivet och tål rejäla motorer på samma gång. En Mustang har till och med korsat Atlanten, med svenskt påhäng på aktern. Sommaren 1970 tog sig två finska män över Atlanten. Resan mellan Dakar och Brittiska Guinea tog grabbarna 1128 timmar. En helt galen men tillika beundransvärd bedrift.

mustang_atlant

Modellerna Swing och Mustang är så populära att man på Marinovarvet har dammat av formarna och inlett nyproduktion. Nyproduktion av styrpulpetmodellen Swing har pågått några år redan. En klubb ordnar träffar och tävlingar, Swingers tror jag klubben heter…

mustang

Men mahogny då? Jo, det fanns lite av den varan också. En Riva Tritone till exempel.

riva

Och Donna som saknar sin prominens, är det någon som vet var den eleganta salongsbåten tillbringat sin ungdom och medelålder?

donna

Anno år 1922 från varvet Andrée & Rosenqvist, en underbar renovering av båten med en motor i samma klass.

andree_rosenqvist_androsandros

Ångbåten Strix drog skarorna till sig. Skulle onekligen vara intressant att få sig en åktur i en äkta ångbåt någon gång. Vackert är det i alla fall med polerad mässing och koppar. Och intressant med en massa vippor, ventiler och kranar som det antagligen skall pillas på en del under färden.

strix

När man vandrat några timmar bland båtar och tillbehör började man faktiskt ana ett hopp om vår. Den behagliga känslan fick sig en rejäl törn medan man gick de några hundra metrarna från mässhallen till järnvägsstationen i Böle. Konstigt nog är det alltid samma väderlek när jag besöker båtmässan – lätt snöfall, snålblåst och några minusgrader. Det var skönt att sätta sig i den varma tågvagnen och susa hemåt medan man bläddrade i tidningar, broschyrer och kataloger som hamnat i väskan under dagen.

Tågresan gick smärtfritt ända fram till Tervajoki, ett trettiotal kilometer från Vasa. Vanligtvis brukar tåget bara stanna till någon minut där för att sedan fortsätta. Nu stod tåget bara där. Efter en stund meddelade konduktören att det var något problem med loket och att det skulle ta en liten stund att ta reda på problemets natur. Några minuter senare meddelades att lokets kompressor sagt upp sig och utan tryckluft fungerar inte bromsarna. Nu pågick en utredning över huruvida vår vidaretransport till ändstationen Vasa skulle ordnas. Efter ytterligare några minuter meddelades att bussar var på väg och skulle anlända inom tio till femton minuter. Mycket riktigt, tio minuter senare körde ett par bussar in på stationens parkering och vi flyttade över till dem.
Man får lyfta på hatten för den snabba lösningen på problemet. Tur var också att bussfirman hade sitt garage bara några minuter bort. Slutligen var vi bara en knapp timme försenade när vi kom fram till Vasa.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s