Mobildilemma och I-landsproblem

Jag har vid det här laget en lång historia av mobiltelefonägande. Min första, en Mobira kunde nätt och jämnt klämmas ned i bröstfickan på overallen. Den grova antennen stack upp och kliade mig i hakan när man böjde lite på nacken. Nu, åtskilliga mobiler senare har min arbetsgivare försett mig med en äppletelefon, den har varit mig trogen en längre tid nu. Egenskaperna räcker till med råge och har inte mycket annat gemensamt med den gamla Mobiran än att man kan ringa med båda. Det är bara en egenskap med äpplet som jag inte varit riktigt nöjd med. Den har ett rätt litet urval av ringsignaler. När hela kollegiet har likadana telefoner så innebär det att det alltid är någon annan som valt samma ringsignal som jag. I synnerhet en av mina chefer verkar förfölja mig med ringsignalerna, jag hinner bara byta så går det en tid så har han samma som jag. I-landsproblem kallas det, men irriterande likväl.

Flera av mina tidigare telefoner har kunnat använda vilken ljudfil som helst som ringsignal. Flera av mina tidigare telefoner har därför spelat temat i bandet 1G3B’s låt ”Bråtas”: http://1g3b.com/www/downloads/bratas.mp3. Men frukttelefonen har inte erbjudit den möjligheten. Efter att ha ryckt till flera gånger när chefens telefon ringt bestämde jag mig härom dagen  för att nörda in mig i problematiken. Efter en stunds googlande stod det klart för mig att jag måste börja med att installera itunes på vår nya dator. Sagt och gjort, efter en stund av grävande i mina rostiga minnesluckor lyckades jag frammana min apple-id och fick programmet att fungera. Dit skulle sedan filen laddas in och konverteras. Sedan skulle filändelsen ändras, något som tydligen inte låter sig göras i vårt nya Windows. Recept nummer två var att ladda ned ett program som konverterade mp3 filen till ringsignalsformat varpå man sedan kopierade in filen i itunes, kopplade in telefonen och synkroniserade hela rasket. Äntligen, nu får kollegorna åtminstone bjuda till lite för att få till samma ringsignal… Att det skall vara så svårt! Och Apple som alltid haft en image om att vara användarvänligt!

3 reaktioner på ”Mobildilemma och I-landsproblem

Kommentera

