Arbetsmiljö år 2015

Jag har ungefär 28 år bakom mig i byggbranschen. Dessutom några sommarjobb under min utbildning. Mitt andra sommarjobb var som byggdräng när man byggde Ostrobotnia Päls’s lager och kontor. Där huserar numera Wärtsilä. De sociala utrymmena utgjordes av en barack som var uppdelad i fikarum och omklädningsrum. En bit bort i skogsbrynet hade ett utedass byggts. De anspråkslösa faciliteterna var väl städade och fyllde sin funktion. Det här torde ha varit sommaren 1981.

Nu, många år senare har jag sett fler fikabaracker än jag kan räkna till. Standarden har höjts en aning under åren. Utedassens tid är förbi, nu finns det oftast en normal vattenklosett, rinnande varmt och kallt vatten i tvättfaten och vanligtvis finns det tillgång till dusch. Oftast är duschhörnan belamrad med olika redskap, målarna gillar att tvätta sina prylar där, men duschhörnan finns där och är oftast användbar. Klädskåp att förvara sina kläder i finns också.

Men så finns undantagen. Som det här renoveringsprojektet i centrala Jakobstad. Här finns inga baracker på gården. Här fikar man i dammet, oljudet, ja man sätter helt enkelt in bord i en lägenhet någonstans i bygget. Det finns inte en ren, dammfri plats att sätta ifrån sig sina ytterkläder. Allt man vidrör är dammigt. Elektrikerna på det här bygget har blivit tilldelade ett källarutrymme där det borras, muras, målas och arbetas. Där, mitt i kaoset står deras bord med en dammig kaffebryggare och ett paket med pappersmuggar.

fikarum

Toaletten är i praktiken ett utedass som står nästan ute på gågatan. Väggarna är oisolerade och gjorda av enkel osb-skiva.

toaute

Inredningen är påver, en naken lampa i taket kopplad till en skarvsladd, ett tvättfat med enbart kallt vatten och ett golv som av någon anledning är blött, antagligen läcker de tillfälliga rören.

toa

Och så undras det över varför så få vill utbilda sig till byggbranschen nuförtiden. Det räcker antagligen med ett sommarjobb eller prao på ett sådant här ställe för att motivera vilken framsynt yngling som helst att utbilda sig till något annat i stället.

Det är efter några dagar på sådana här byggen som jag börjar kolla jobbannonser på nätet och uppdatera min cv med de senaste fjorton åren…

3 reaktioner på ”Arbetsmiljö år 2015

  1. Själv jobbade jag första sommarjobbssommaren, troligen 1981 det också, på ett bygge. Otrevliga gubbar, oändliga skitarbeten, och kallt. Blev satt att dra spik ur oändliga berg med begagnade bräder. Skall jag vara ärlig, så minns jag inte annat av fikabaracken, än att jag satt iden. Mitt intresse för byggbranchen fick dock en törn, som ännu sitter i.
    Vettiga sociala utrymmen är i vilket fall som helst en trivselfaktor, så man tycker arbetsgivare skulle sätta litet värde på dem. Jag tror en arbetare som trivs på jobbet gör ett bättre jobb, och kanske effektivare också, så det kan mycket väl vara lönsamt att hålla trivseln i skick.

    • Jo, jag hann nog med en hel del spikutdragning under min första sommar jag också. Det hela är ändå ett trist fenomen. Man kommer ju inte undan det faktum att när det byggs så är det ofta dammigt, dragigt, för kallt eller för varmt. Att det då finns folk som trots det ställer upp och gör det här jobbet är ju i dagens bekväma värld hedervärt. Många jag känner i branschen trivs dessutom med sina jobb. Att då bemötas med så här lite respekt är ju ett hån mot alla skrån som finns på ett bygge.

  2. Ping: Mera av mindre arbetsmiljö | UuPee's Garage

Kommentera

