Lyckan är en svänghjulskåpa

När man annars är välförsedd med sådant som gör livet lyckligt så blir kraven med årens lopp mindre men mer specifika. På sistone har jag haft en del bryderier med svänghjulskåpan på min båt. Det är den hemmagjorda anpassningen som sitter mellan svänghjulskåpan och kopplingen som ställer till med problem. Anpassningen är tydligen inte riktigt centrerad vilket leder till vibrationer och därmed till att axeltätningen i kopplingen ger upp och börjar läcka. Jag har under våren stått i beråd att åter en gång kapa upp anpassningen för att försöka mäta in den ännu noggrannare än tidigare. Någon tiondels millimeter fel i centreringen räcker för att vibrationer skall uppstå.
Så av en slump råkar man komma över en fabrikstillverkad bättre begagnad svänghjulskåpa som råkar passa mellan min motor och den lite udda kopplingen! Plötsligt är man fri från bryderierna, nu står bara bristen på sex skruvar i tumsstorlek i vägen för att motorn och kopplingen åter skall förenas med varandra, denna gång helt linjärt dessutom. Hurra!

kopplingskapa

Till höger på bilden min gamla kopplingskåpa som har fyra fästbultar, på den sitter sedan problemet, en anpassning som har fyra bulthål mot svänghjulskåpan och sex bultar som skall passa mot kopplingen, den ena av de sex bultarna har dessutom lossnat i hanteringen. Till vänster den nyinskaffade som har sex stycken bulthål som passar direkt mot kopplingen. Det var länge sedan jag gett upp hoppet om att hitta en dylik kåpa. Tydligen ligger det något i floskeln om att man aldrig skall ge upp…

2 reaktioner på ”Lyckan är en svänghjulskåpa

  1. Grattis! Att en svänghjulskåpa kan göra en person lycklig, det förstår kanske bara någon som har letat exotiska svänghjulskåpor… Det har jag nu inte, men jag har hittat andra härliga delar som jag inte trott fanns att uppbringa.

    • Ju mer udda grejer man håller på med desto mer exotiska blir behoven. Ibland saknar jag tiden när man höll på med folkvagnar. En gammal VW kan man skruva ihop helt och hållet med nya delar rakt över disk…

Kommentera

