Tomgång!

Lite möda och en gnutta besvär har ägnats Faderullans tomgång på sistone. Riggade upp motorn i testbänken med de nygamla Solex-förgasarna och gjorde ett startförsök. Man kan lugnt säga att motorn inte gick bra, den krävde omåttliga varvtal för att hållas igång och man fick hela tiden jobba med gasen för att den inte skulle stanna. Allt tydde på att den ena förgasaren inte förgasade som den skulle. Det här var ju väntat, förgasarna låg i en låda med reservdelar som jag kom över för några år sedan. Jag skruvade av locken på förgasarna och kunde konstatera att de visserligen var likadana men troligen av olika årgång. Detta spelar nu ingen större roll eftersom de i övrigt var identiska. Bortsett från att den ena innehöll allehanda avlagringar och skräp vill säga.

Efter en session med en halv burk förgasarrengöringssprej, blåsning med tryckluft och lite rengöring med hjälp av en stålborste i Dremeln blev det rent och fint igen. Att få tag i nya packningar i rappet var inte att tänka på, fram med råmaterial, hålslag och skalpell var det enda raka.

packningsverkstad

Med nya packningar var det bara att skruva ihop alltsamman. Efter lite justeringar fick jag till en stabil tomgång där motorn genast reagerar om man skruvar på endera luftmängdsskruven eller blandningsmunstycket på någondera förgasaren. Enligt Uthus-Björn så skall en sån här motor gå ojämnt jämnt, eller var det jämnt ojämnt? Jag minns inte vilket. Han får avnjuta följande videosnutt och fälla ett avgörande. Det ganska korta avgassystemet ger en lite skarp ljudbild. Men å andra sidan körde jag båten ett par säsonger på samma sätt; en halv meter gummislang utan ljuddämpare.

https://www.youtube.com/watch?v=8oqVhqD0-OA

Annonser

2 reaktioner på ”Tomgång!

  1. Ojdå. Där fick man så man teg. Nästan.
    Jag tycker motorn går jämnt jämnt. För att uppnå det ojämnt jämna tarvas en trimkam, så det gäller inte för båtmotorn. Litet svårt att bedöma med ledning av en filmsnutt med så litet direkt avgasljud. En konnässör behöver mer ljud!
    Justeringen är väldigt nära, det är bara då motorvarvet snabbt går ner som man hör att förgasarna ger olika blandning.
    ”Bar å åk” skulle Stenmark ha sagt.
    Tips: Om motorn låter som en Saab V4 (96), så ger ena förgasaren mer än den andra (motsvarar jämnt ojämnt då alltså)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s