Mera av mindre arbetsmiljö

I mars skrev jag om ett bygge där bekvämligheterna var under all kritik. Dagens presentation gäller ett bygge i grannkommunen till det förra. Denna gång gäller det Nykarleby stads omgivningar. Här byggs skolan ut med mera utrymme för skolan och dagiset. Bygget i sig är det riktigt bra ordning på. Saker och ting sker med ordning och reda. Det är som vanligt de sanitära förhållandena som är nämnvärda i all sin frånvaro. Jag har sagt det förr och det tål sägas igen; i byggbranschen är det normalt och acceptabelt att man blir en aning skitig. Det går helt enkelt inte att bygga hus utan att det blir dammigt av betong, gips och spackel. På bilden ser man hur dammet ligger tätt i luften när golvkillarna slipat betonggolven innan de förbereder för mattläggning.  Toaletten på platsen har man antagligen ropat in på auktion när något skogshuggarteam gått i konkurs. Åtminstone tyder arkitekturen på skogshuggarläger anno 1976. Det är helt enkelt en robustare föregångare till de bajamajor som ställs ut vid festivaler och andra evenemang numera. Den är försedd med handfat med en vattentank ur vilken man skall kunna pumpa tvättvatten med hjälp av en fotpump. När man jobbar på byggen är det en hygienprincip att man av förekommen anledning borde tvätta händerna både före och efter själva toalettåtgärden. Här blir man dessvärre utan vatten trots frenetiskt trampande på pedalen.

dasse

Jag frågade a byggmästaren och huvudentreprenören (en och samma person) var man kan tvätta upp sig en aning på det här bygget. – Jaaa, det är lite dåligt med det just nu. Men det finns en slang som murarna använder, man måste gå till dagiset på granntomten och öppna en ventil bara. Och så kan det ju ju finnas någon hink med vatten någonstans man kan använda. Nedan en bild på den tilltänkta hygieninrättningen.

tvattstall

Jag förmådde inte annat än skratta åt eländet, rycka på axlarna och bege mig till det närbelägna café’t där jag tvättade upp mig för hemfärden. Egentligen hade det varit på sin plats med en rejäl uppsträckning och inlevelsefullt hot om anmälan till arbetsskyddsmyndigheterna. Jag tycker det är riktigt dålig respekt gentemot de som jobbar på bygget, som uthärdar damm och oljud och inte ens bjudas möjlighet att på ett värdigt sätt få tvätta upp sig innan de åker hem för dagen. Motsvarande förhållanden på ett kontor eller en fabrik skulle utan tvekan leda till arbetsstilletånd, mediarespons och inblandning av myndigheter.

Fan vad jag blir trött på byggbranschen ibland…

PS. Det här är ett extremfall, oftast finns det rätt hyggliga faciliteter på byggen av i dag. Dessvärre tycker jag mig ana att fall som det här dyker upp oftare än förr.

Nedan länkar till ett par andra liknande fall jag skrivit om:

https://uupee.wordpress.com/2015/03/11/arbetsmiljo-ar-2015/

https://uupee.wordpress.com/2011/11/28/dagens-sociala-utrymme/

2 reaktioner på ”Mera av mindre arbetsmiljö

  1. Man skall minsann inte ha stora krav, eller några som helst krav överhuvudtaget, för att de skall kunna uppfylla de enklaste behoven.

Kommentera

