En oliktänkares sjösättning

Det bör inledningsvis nämnas att jag är i min andra semestervecka och har faktiskt vant mig av med arbete. Åtminstone sådant arbete som innebär medkänsla och empati gentemot aktieägarna i företaget som annars låter mig komma dit varje vardagsmorgon. Dagarna flyter nu på med stugliv och lite småprojekt hemmavid.

Efter en lyckad dag med gräsklippning och några timmars båtpyssel kände jag att det skulle sitta fint med en liten cykeltur i den svala aftonen. Jag besökte grannstadsdelens lilla hamn för att titta på båtbeståndet därstädes och kanske få lite inspiration inför den kommande sjösättningen av Faderullan. När jag stod där och med tindrande ögon betraktade en elegant kabinbåt i mörk mahogny svängde ett udda ekipage in på parkeringen.
En bärgningsbil, en sån där med ett flyttbart flak som man fäller ned och drar upp bilar på med hjälp av en vinsch. På flaket stod en båt på en trailer, ekipaget stod bakvänt på flaket. Båtmodellen är mig mycket bekant, jag själv tillverkat ett antal snipor av modell Botnia 23 i mina dagar. Vet inte om det strider mot etikettreglerna att transportera en båt med aktern före, men kanske det var mer praktiskt att få upp båten och trailern på flaket på det viset. Flaggan satt i alla fall på plats i aktern. Jag antog att man nu tänkte rulla av trailern på parkeringen, koppla den bakom bilen och backa ned båten i sjön.

Det hade inte båtens ägare tänkt sig. I stället backades bärgningsbilen ned till vattnet, flaket med sin bakframvända (i den här situationen i alla fall) trailer gled sakta ned från bilen tills lutningen var lagom. Sedan rullades trailern och medföljande båt ihållna av bärgningsbilens vinsch ned i vattnet med fören före.

I det här skedet började problemen. Trailern rullade helt enkelt inte ut på tillräckligt djupt vatten för att båten skulle flyta fritt och kunna ta sig förbi trailerns vinschställning, den där lite lutande stolpen som finns längst fram på alla båttrailers. Kaptenen travade runt på båten och försökte gunga och rucka båten av trailern som befann sig under vattnet. Språkbruket blev efterhand mer livfullt och högljutt. Efter en stund drog flickvännen som hittills stått maktlös på stranden av sig byxorna och vadade ut för att försöka baxa båten av trailern. Hon visade sig vara en intensiv och initiativrik dam, men hon var inte stark nog för att med sina bara händer lyfta en tjugotrefots snipa av trailern.

Nu följde ett ögonblick av kontemplation varpå motorn startades och kapten försökte på så sätt fösa ut trailern på djupare vatten, med klent resultat. Antagligen spjärnade trailerns draghandske mot stenarna i djupet. Det blev taktikbyte igen, nu försökte kapten backa båten av trailern, eftersom propellern befann sig nätt och jämnt under vattenytan blev inte den manövern helt lyckad den heller. Slutligen gav ena sidostödet på trailern vika och båten kom så pass på snedden att den under diverse obehagliga ljud gled ut på fritt vatten! Halleluja! Lite våld och sönderbrutna grejer löser vilka problem som helst.

Det kan hända att jag sjösätter Faderullan i morgon. Det kommer att ske på det normala sättet; trailern bakom bilen och sedan backas ekipaget varsamt ned mot vattnet så båten får glida i under (förhoppningsvis) lyckosamma manövrar och kanske rent av med flaggan i topp…

4 reaktioner på ”En oliktänkares sjösättning

  1. I modern tid ses det ofta ner på saker som kan ses som ”traditionella”, eller ”normala”. Ibland in absurdum, för det kan ju faktiskt hända att det brukliga eller vanliga sättet är färdigt uttänkt och fungerar perfekt.
    Om det har fungerat för dig att sätta i båten på det normala sättet förr, så håller jag med, Gör så i år också!
    (Jag satte också ut båten med aktern före. Det funkade. Precis som förr)

    • Ibland kan det vara mödan värt att utmana konventionella metoder, för att lyckas kan det hända att man måste tillföra någonting, som te.x nya innovationer eller förfaringssätt. I de här fallet litade man bara på att ingen hade tänkt på att göra det så här. Det hade nog någon gjort, men insett nackdelarna redan innan man satte teorin i handling.
      Om jag av någon anledning sett mig tvungen att sjösätta på det här sättet hade jag låtit spännbanden sitta kvar, sjösatt, vänt båt och kärra ute på fjärden och levererat kärran till rampen vänd den konventionella vägen och sedan backat av. Om det fanns utsikter om en kort säsong så hade kärran fått sitta kvar under båten tills det var dags för torrsättning 🙂

        • När Replotbron byggdes var det en inspektör som använde en rysk armélösning som var både båt och trailer i samma föga tilltalande enhet. Det var en robust plåtbåt med dragstång i fören och nedfällbara hjul infällda i försänkningar i skrovsidorna midskepps. Båtegenskaperna var jämförbara med en container. Den var långsam, enormt högljudd och drog monumentala svall. Där skulle det finnas utrymme för produktutveckling både på det tekniska och estetiska planet, i synnerhet det sistnämnda.

Kommentera

