Att mecka med backslag är också båtliv

Allt var klart för Faderullans sjösättning. Jag hade lyft i paketet med motor och backslag, kopplat alla slangar, wirar och kablar. Jag tänkte passa på att justera lite tändläge och tomgång medan båten stod bekvämt bredvid verkstaden. Jag lyfte in en låda bredvid motorn och fyllde den med kylvatten. Jag startade motorn och lät den gå medan jag riggade till stroboskoplampan som behövs för tändjusteringen. Tändningen behövde verkligen sin justering, den var nästan fem grader för sen. När tändningen var perfekt så steg tomgångsvarvet en aning så jag fick justera den också. Efter en massa finlir med de dubbla förgasarna gick motorn vackert som aldrig förr.

Jag lutade mig ut över aktern och betraktade förnöjt hur kylvattnet rann ut genom avgasröret i en så jämn ström som det bara kan när man fått till en jämn och lagom låg tomgång (vi motornördar kan njuta av lite andra saker än vanliga nördar).

Nöjd och i fröjd stannade jag motorn och kollade i värmeväxlaren hur det stod till med kylarvätskenivån, den var till full belåtenhet. Likaså var motoroljan. Alla vätskor var sunda och hade rätt färg och doft. Jag drog också upp oljestickan till det hydrauliska backslaget. Nivån var väl låg, men det var väntat eftersom motorn nyss varit igång och oljan hade letat sig till kylare och andra ställen där den skall vara. Fram med oljeburken och den lilla tratten för att fylla på några deciliter. Just då föll blicken ner mellan backslaget och motorbalkarna. Där nere i kölsvinet blänkte det fanimej av röd automatlådeolja! Bara att konstatera; backslaget läcker i packboxen vid den ingående axeln. Igen.

Detta stycke och ett till kunde utan vidare fyllas med att återge de nattsvarta negativa tankar jag tänkte och den svavelosande harang jag undslapp mig. När harangen så småningom upphörde packade jag ihop för kvällen och gick in och tittade på tv.

Någon dag senare vinschades backslaget ut och med hjälp av en skottkärra åkte det in i verkstaden med packboxen före. Detta gjutjärnsmonument till backlsag väger 99 kilo, men med hjälp av min kvarvarande upprördhet lyfte jag egenhändigt upp det ur skottkärran och lade det på arbetsbänken. Det visade sig att packboxen jag monterat i våras hade krupit ur sitt läge och därmed börjat läcka. Efter lite letande i kontaktnätet fick jag tag på en hängiven biodlare(!) i Karleby som var expert på den här typen av backslag. Somliga har stor bredd på sina kunskaper och talanger. Konsultationen resulterade vetskap om den troliga orsaken till haveriet och råd om vilka justeringar, rengöringar, mätningar och kontroller som måste till. En övertrycksventil återupplivades och ett oljefilter rengjordes. Lite nya o-ringar fick skaffas, en packning till ventilhuset fick jag knacka till på egen hand och en ny packbox ligger på bordet.

sommarprojekt

Just nu skall det vara klart att sätta packboxen på plats. Jag har också fixat till en anordning med hjälp av en rejäl borrmaskin och lite skrotdelar så att jag kan provköra backslaget på arbetsbänken innan jag lyfter det på plats i båten igen.

Man får göra en vördnadsfull hattlyftning åt Gummi-Järvinen och Vuorenmaa Oy som plockar fram o-ringar och packboxar i obskyra tumsstorlekar som om det gällde ett paket smör vid lanthandeln. Allt har hittills funnits i hyllan och har levererats tillsammans med goda råd och inte minst till facila priser.

2 reaktioner på ”Att mecka med backslag är också båtliv

  1. Du har gjort min dag, igen 🙂
    Maken lärde sig något nytt redan från morgonen.
    Det händer inte alla dagar!

    Lycka till med Faderullan.
    Måtte hösten bli lång och varm så du hinner njuta av båtlivet på havet också.

Kommentera

