Att gå hamnvakt är också båtliv

Jag har ynnesten att bo bara två kilometer från båthamnen. De som har båtplats i Vestervik är förpliktigade att dela en vaktnatt per sommar med någon annan båtplatsinnehavare. Jag och min broder brukar dela på en natt. Vanligtvis brukar jag som den kvällsmänniska jag är ta nattens första halva. Brorsan som är en aning mer morgonpigg sköter morgonpasset. I fredags var det då dags. Jag hårdmekade med Faderullan kvällarna före för att få henne klar så hon kunde sjösättas under vaktpasset. Har vaktakt någon sommar utan att ha den egna båten sjösatt och det brukar kännas en aning omotiverande att bara vakta andras skorvar. Passet börjar klockat tio på kvällen och båten blev klar 21:15!

Kl 22:01 gled hon av trailern och ned i det spegelblanka Strömsösundet. Motorn startade genast och efter en stunds varmkörning var det bara att sätta i växeln och köra iväg. Med mina förpliktelser som hamnvakt i tankarna tog jag ingen längre provtur direkt. Jag åkte bara runt hamnpiren till båtplatsen. Det skall erkännas att jag hade mina dubier om huruvida backslagets stefa-packning (packbox för mina rikssvenska läsare) skulle hållas på sin plats. Förra gången kom den ju ut redan när jag provkörde hemma i båtskjulet. Men hittills ser det bra ut, oljenivån är där den skall och inget hade läckt ut.

Under det att jag höll ett öga på moppeungdomarna som satt på en brygga och kontemplerade livet ur ett tonårsperspektiv förtöjde jag för natten och satte upp kapellet. Sedan var det bara att helhjärtat ägna mig åt mitt uppdrag. Moppegänget drog iväg varpå ingenting hände. Ingenting fortsatte med obändig intensitet att hända hela resten av vaktpasset. Jag vandrade runt på bryggorna och betraktade de olika båtarna och kunde konstatera att jag och brorsan antagligen har de äldsta båtarna i hela hamnen, Faderullan är byggd på mitten av femtiotalet och brorsans snipa är antagligen i den åldersklassen den med. Resten av båtkollaget består troligen till 80% av märkena Buster, Rönnqvist, Paro, Finnmaster, Amt och en samling likartade moderniteter. Utmärkta båtar, men med begränsad attraktionskraft på undertecknad som gärna släpper mig förtjust i lite äldre stuk.

Vädret var det för övrigt inget fel på.

hamn2015

På lördagen tog jag en liten tur med båten och allt verkar fungera som det skall. Hoppas det håller i sig…

Kommentera

