Att ta en båttur är också båtliv -verkligen!

Sista veckoslutet i Juli hade jag den årliga hamnvaktsturen hemma i byahamnen. Dagarna innan lade jag in en högre växel och fixade till Faderullan så jag kunde inleda vakten med att sjösätta. Det hade ju känts fånigt att vakta hamnen utan att den egna båten guppade vid sin plats. Den kvällen kördes inte båten längre än de några hundra metrarna från sjösättningsrampen till bryggan. Sedan var det bara att koncentrera sig på vakthållningen. Nå, det var en synnerligen händelselös fredagsnatt, alla hade redan begett sig till sina stugor redan innan vaktturen inleddes. Vid tvåtiden blev jag avlöst av brorsan.

Därefter har jag tagit några turer när tid och väder medgett. Beklagligt sällan har det varit. Den här båten har jag ju mest för att ta en liten kvällstur när andan faller på. Andan faller på oftare än tiden och vädret medger. Men dagens varma väder och lätta vind gjorde att man inte kunde låta bli. I sakta mak, 6 kanske sju knop körde jag iväg från Västerviks hamn förbi det från TV kända Strömsö vars badstrand var fylld med badande folk. In via Brändö sund vidare under Vasklotbroarna. Under broarna ekade ljudet från motorn sådär läckert så man kunde ha tagit ett par vändor bara för det. Färden tillbaka gick lite snabbare, kanske rentav tio knop. Med aningen förbättrad solbränna och ett belåtet leende steg jag i land.

flaggar

2 reaktioner på ”Att ta en båttur är också båtliv -verkligen!

Kommentera

