En liten söndagstur

Inte mycket drag på den här bloggen inte. Ifall någon ändå fortfarande tittar in borde jag väl bjuda på ett nytt inlägg. Det har tydligen gått en månad sen sist. Skam till sägande.

Livet går sin gilla gång dekorerat med små guldkorn som att båten har hållit alla vätskor där de skall; vattnet på utsidan, motoroljan i motorn, kylarvätskan i värmeväxlaren och framförallt har den vackert röda oljan i kopplingen hållits där den skall. Sporadiska spontana utflykter har gjorts med njutbart resultat.

I går, söndag var vädret tjänligt för en tur till Replot och restaurang Arken. Ditfärden företogs i frisk motvind som stänkte lite vatten på vindrutan. Båten har ju inga trimplan utan gångläget justeras med hastigheten, vid sju knops fart steg fören precis lagom för att hålla det värsta stänket från vindrutan. Båten är ju rätt låg och har inga slag så om farten är för låg sprutar vattnet rakt upp i fören och landar på undertecknads hjässa. Får nog montera sprutlister en bit ovanför vattenlinjen i fören.

replothamn

Kompisen och ortsbon Peter mötte upp och vi avnjöt en bit mat och varsitt skummande stop. Vi blev varse att detta var sista dagen Arken hade öppet för den här sommaren. Hösttecknen börjar alltså hopa sig. Men hemfärden var en njutbar tur på havet. Solen glittrade i vattnet och Replotbron tornade upp sig i bakgrunden.

brobild

2 reaktioner på ”En liten söndagstur

  1. Håll ut, jag läser dina inlägg sporadiskt. Det har blivit föusbok som tagit över, men jag skall förbättra mig med kommenterandet. Du har välskrivna intressanta inlägg. Jag märkte häromdan till min förskräckelse att man börjat glömma dom som var så aktiva under bloggen.fi:s glansdagar. Det var en härlig tid då man lärde sig mycket genom att dela sina medvandrares livsöden. Vilken energi.
    Vi brukar alltid när tillfälle ges besöka Replot med båten. Byn har ännu mycket kvar av den numera allmänt försvunna lantliga idyllen. Vill minnas från sjöscouttiden att det fanns ett färjfäste med en ”ångbåt på slip” med det exotiska namnet Alskat-Norden.

    • Trevligt att veta att ens trogna läsare tittar in. Onekligen står facebook ofta i vägen för mitt bloggande. Där finns ju en del av charmen med den sociala delen av bloggen.fi.
      Byarna på Replot har faktiskt sin charm i behåll, Björkö är ju en riktig pärla. Man skall inte heller glömma Bergö i söder.
      Och jo, jag har vaga minnesbilder av Alskat-Norden jag med.

Kommentera

