En riktig bladvändare

Var hälsade dyra läsare! (glad att fortfarande få använda pluralis i den meningen)

Inte mycket som händer på den här bloggen numera. Gitter inte utlova bättring heller, man kan ju ana hur det går ändå…

Men det oaktat händer det saker ute i verkstaden. Jag befarar att vintern nalkas så det är dags att se över snöröjningsredskapen. Förra vintern hände det att jag ville vända snöbladet till endera sidan för att fösa snön till avsedd sida av traktorn. Då måste jag lämna det behagliga elvärmda sätet för att gå fram, dra ur en bult, vända bladet till önskad sida för att åter bestiga fordonet och ploga vidare. Sådan exercis är ju inte acceptabelt i nådens år 2015 så jag gick och grävde lite i skrotlagret. Det resulterade i en liten hög bestående av en gammal kasserad saxdomkraft, motorn till fönsterhissen på en Citroën BX, bultar, muttrar och en bit flatjärn (plattjärn för mina rikssvenska läsare).

Allt detta klurades samman och elektrifierades sedan så att jag bekvämt kan ställa snöbladets vinkel medelst en brytare på instrumentpanelen.

bladvandare

 

4 reaktioner på ”En riktig bladvändare

  1. Åååå…. Saxdomkraft… Visste väl att jag sparat dem för något bra ändamål 🙂
    Snyggt gjort, jag gillar konstruktionen, och tack för tipset!

  2. Noterar till min glädje att det understundom används diverse delar från Citroen i konstruktionerna…
    Hälsn.
    /Lasse
    Citroen C5
    Citroen BX
    Citroen 2Cv

    • Man skall inte ringakta delarna som ligger i Citroënlagret!
      Citroën C5
      Fiat Scudo (Citroën Jumpy)
      En gårdstraktor som till viss del består av Citroëndelar 🙂

Kommentera

