Värmepump? Skall det verkligen löna sig?

När jag höll på med att renovera vårt gamla hus så fick jag ibland besök av en av byns åldermän. Han gav mig ofta goda råd om byggandet vilka jag vänligt tog emot. Några av råden var dock en aning föråldrade, man kanske byggde så för fem sex decennier sedan. Men jag ville ju inte argumentera bittert och ihärdigt med någon som jag så småningom skulle möta vid postlåderaden om morgnarna. Jag värderar god grannsämja högt och håller mig därför diplomatisk så långt det går.

Gubben gick verkligen igång när jag berättade att vi skulle installera jordvärme. Han bad mig förklara hur det där fungerade riktigt. Jag försökte så pedagogiskt som möjligt förklara hur man får värme ur den kalla marken. Om han inte riktigt förstod eller inte ville förstå min förklaring vet jag inte. Men han godkände den inte. Han förklarade att han minsann inte skulle ta in något i huset som man inte riktigt kan förklara hur det fungerade. Jag bad honom då förklara hur deras kylskåp fungerar. Hans beskrivning av fysiken haltade betänkligt. Det föranledde mig att kräva att han omedelbart går hem för att kasta ut kylskåpet eftersom han inte kunde förklara hur det fungerar och följaktligen inte kan ha något sådant i sitt hem. Som tur var räckte hans humor till för att inte ta illa upp och grannsämjan höll. Men då och då när vi möttes vid postlådan sedan vi flyttat in så fick jag frågan? – Nå, fryser ni där hemma hos er i dag när det är så kallt ute. Glimten i ögat var pillemarisk men varm. Med samma glimt i ögat brukade jag då fråga om mjölken i deras kylskåp hölls sval?

Gubben är död sedan några år och den ståtliga bondgården han bodde i värms numera med bergvärme…

Fast ibland får jag frågan av andra, har det lönat sig? Här kommer kalkylen: När vi köpte pumpen kostade den 36000 mark, jo det var på den tiden, omräknat i euro alltså ungefär 6000€. Att få ned slingan grävd i marken kostade väl en tusenlapp (mark alltså) till, en dryg arbetsdag med grävmaskin. För närvarande har pumpen levererat värme och varmvatten i vårt residens i sexton år. Årsförbrukningen för pumpen med tillbehör som cirkulationspump och markslingepump är vanligtvis lite under 5000 kWh/år. Alltså grovt räknat med nuvarande elpris ca 500 €/år. 500 X 16 blir 8000 € för sexton år av värme och varmvatten. Hade vi i stället valt elvärme torde förbrukningen ha blivit 3 x 8000 = 24000€. Vi är alltså 16000€ på plus. Pumpen tjänade alltså in sig själv för tiotusen euro sedan…

 

4 reaktioner på ”Värmepump? Skall det verkligen löna sig?

  1. Låter bra att värmesystemet gått på plus. Jag minns inte vem som förklarade för mig hur en värmepump fungerar, troligen du. Före det var jag litet skeptisk, kan jag erkänna. Nu har vi också jordvärme sedan drygt två år, och vi har också förundrats över systemets effektivitet.

  2. Absolut att bergvärme lönar sig. Det installerade jag o min sambo för många år sedan, smidigt och bra. Det fungerar än vad jag vet…. Däremot funderar jag på om och hur det påverkar naturen när en massa värme tas upp från marken. För det är ju många som använder sig av det numer.

    • Jag tror inte naturen påverkas så värst mycket. Lite beroende på jordmån så verkar temperaturen nere i backen variera mer beroende på grundvattenflöde och regn. Vår backe är rätt torr och temperaturen på vätskan i jordslingan brukar kunna bli upp emot +12 grader om sommaren men sjunker snabbt när höstregnen rinner ner i marken, i oktober brukar det bara vara några få plusgrader. Växtligheten på vår tomt beter sig likadant på området där jordvärmeslingan finns som på övriga delar så jag tror inte att jordvärmen spelar så stor roll.

Kommentera

