E je ju Mistär Biin!

En gång i tiden när jag ägde en svart liten sportig bil och gärna klädde mig i läderjacka och svarta jeans hände det sig att en liten gosse utbrast ”Katso äiti! Ritari Ässä!”(Titta mamma! Nattens Riddare!). Den lilla telningen förväxlade mig och min bil med Nattens Riddare och hans bil K.I.T.T. Att förväxlas med David Hasselhoff var ju smickrande. Eftersom min Fiat 128 3P inte kunde prata vet jag inte hur den kände inför att förväxlas med en jämnårig Pontiac Trans Am.

hoffin

Sedan den charmerande episoden har åtskilliga mängder humusrikt vatten runnit under broarna på den österbottniska slätten. Allt detta vattenrinnande har tydligen satt spår i min uppenbarelse. Något som jag med avskyvärd tydlighet noterade i dag när jag gjorde ett servicejobb på ett dagis i mörkaste Jeppo. När jag vandrade förbi ett av lekrummen utbrast ett av barnen ”Mister Bean!” Jag kontrade med att jag inte är den riktige Mr Bean utan hans storebrorsa. Detta tyckte barnen var hejdlöst roligt så vi diskuterade Mr Bean och hans eskapader en stund.

bean1

Jag fortsatte mitt arbete och funderade över det där. Man kan inte påstå att jag är direkt porträttlik den engelske komikern. Men det är ju inte utan att man kan känna sig lite förvirrad och bortkommen på det där beanska sättet ibland. Nästa gång jag passerade lekrummet fick det hela sin förklaring. En av dagistanterna hade underrättat sig och analyserat vad som utlöst den lille gossens reaktion på min uppenbarelse. Det visade sig komma ur det faktum att min tröja har armbågslappar, precis sådana som Mr Bean har på sin kavaj. Grabben har antagligen inte sett någon annan som har sådana så för hans del var saken klar. Det var ju trösterikt att veta, kanske jag trots allt är mest lik Hasselhoff…

PS
En bonusberättelse i samma genre:
Jag hade en gång en knallröd öppen folkvagnsbubbla. Sommartid körde jag med den till jobbet och använde den som varje elektriker använder sin bil. En dag skulle jag flytta en lång aluminiumstege några kvarter, en öppen bil kan ju av naturliga orsaker inte bära ett takräcke så jag fällde ryggstödet på passagerarsätet och stack ned stegen så att den lutade mot baksätets ryggstöd. Den stack ut snett uppåt en bra bit bakom bilen. I ett gathörn stod en gosse och hans mor. Pojken studsade av förtjusning och ropade ”TITTA MAMMA, EN SÅN LITEN BRANDBIL!”

Ja, de små telningarna…

2 reaktioner på ”E je ju Mistär Biin!

  1. Hustrun brukar tycka att jag påminner om Lasse Åberg (Stig-Helmer). Vet inte om hon menar till utseendet eller sättet.

Kommentera

