Är det redan påsk?

I går, på skärtorsdagen bestämde vi i ett familjeöråd att besöka den lokala pizzerian för att äta en sista middag innan påskmaten dominerar födointaget för några dagar. Man kommer inte ut hungrig från Dallas Pizza Palazzo så när vi väl kommit hem så fick jag akta mig för att luta mig tillbaka i soffan, det hade oomkullrunkeligen lett till att jag sjunkit ned i pizzakoma varpå ingenting skulle ha pågått intensivt hela kvällen.

Jag ryckte upp mig för att åstadkomma någon form av påskpynt utanför garaget. Traditionen påbjuder ris prytt med fjädrar. Så skulle också ske i år. Jag tog min trogna sidavbitartång och begav mig ut på bakgården där jag klippte till en rejäl knippe ris av varierande art. Jag band ihop knippet med buntband och plockade på fjädrar av lite olika sort.

Tidigare år har jag använt en oljedunk som vas men vid lite närmare eftertanke ville jag variera mig lite. Oljedunken har också varit en aning vindkänslig så jag började fundera på något väggfast i stället. Under arbetsbänken ligger en låda med gamla folkvagnsdelar. Där hittade jag ett par cylindrar som sett sina bästa dagar. Jag svetsade samman cylindrarna vid varandra och ett vinkeljärn på baksidan blev väggfäste. Med hjälp av en lagom stor hålsåg sågade jag till bottnar som även de svetsades fast. Och violá, en tvåcylindrig blomkruka är född! Den konstnärliga stilriktningen kallas nybrutalism.

Eftersom jag nu hade en blomkruka fler än tänkt fick jag bege mig ut i buskagen på bakgården ånyo. Fick också leta efter mer fjädrar. Några rejäla från en Volvo Amazon fullbordade det hela.

GLAD PÅSK!

paskpynt

 

 

9 reaktioner på ”Är det redan påsk?

  1. Så fint med fjädrar i påskriset! Jag hörde om att de hade använt färgade fjädrar på ett dagis, kanske du kunde måla dem till nästa påsk?
    Krukorna gillar jag skarpt, påminner mig om att mopedcylindern ofta benändes ”bytton” under höstadietiden. Benämningen passar ju bra på dina byttor med påskris i 🙂

Kommentera

