Nytt sommarviste

IMG_0509Efter en tid av eftertanke och våndor beslöt vi att lämna sommarstället på ön utanför Bergö. Stugan är fortfarande i släkten så man kan göra ett besök då och då om saknaden blir för stor. Eftersom Min Älskade, som ogärna kör båt och jag ofta har semestrarna lite olika tider så var en stuga med bilväg vår dröm. Då kan Min Älskade åka iväg till stugan även om jag jobbar. Ett tag tänkte vi försöka låta ett par år gå och försöka utreda vad folk som inte har sommarstuga gör hela somrarna. Det är bara det att jag inte är någon husbilsmänniska och frugan är ingen båtmänniska.

Det gick därmed inte att hålla sig borta från säljsajterna och i februari blev vi ägare till ett sommarställe med vägförbindelse. Huvudbyggnaden är en halvfärdig stockstuga där utsidan är så gott som klar. För oss återstår nu att inreda och göra en terrass. I våras när föret tillät började vi med att röja upp bland buskar och träd. Sedan började vi på med huset. Terrassen börjar bli klar, ett trappsteg längs hela gaveln är ännu halvfärdigt. Sedan får man stiga på för att sätta upp en mellanvägg mellan kokvrån och sovalkoven. Frugan har börjat förbereda för målningsjobbet, något som hon och dottern har huvudansvaret för. Jag får hålla mig till att byggnadsarbete och åstadkomma en solenergidriven elinstallation med lampor och uttag i varje vrå. Vatten skall också in och ut. Tomten skall jämnas. Mera träd skall fällas. Ett nytt dass/vedlider skall byggas. Och så vidare…

Jag har fortfarande inte vant mig vid ett par saker. På förra stället, på steniga Bergö grävde man inte en grop. Man flyttade stenar tills man hade en grop. På nya stället kan man ta spaden och så gott som obehindrat gräva sig ned till önskat djup. Att frakta saker till stugan genom att bara lasta släpvagnen och backa upp den vid trappan kommer jag att vänja mig vid fort. Det krävdes mer planering när man måste fundera över hur man skulle få grejerna i och ur båten. Och så det där med att den vänlige grannen erbjuder sig att breda ut en lastbilslass med grus med sin traktor. Det hände aldrig på ön..

 

 

 

4 reaktioner på ”Nytt sommarviste

  1. Wow!
    Grattis och lycka till.
    Och Bergö-stugan finns ju kvar om du vill åka dit och tryna 😉
    …till och med jag kommer ihåg utedasset där…och strandstenarna…

  2. Och jag som hade tänkt förtöja i fiskehamnen och avlägga ett besök på skäret i augusti på väg ner mot Åbolands skärgård. Men allt har sin tid. Även vi har investerat i en sommarstuga, så nu blir det att dela tiden mellan den och båten. Men nu har jag all tid i världen då jag sagt upp mig och numera kan titulera mig friherre så det skall väl ordna sig. I mitt fall blev det så att systern tog över föräldraskapets sommarstuga. Smärtsamt, men vi lyckades hitta ett långt bättre drömställe som kompensation. Lycka till med nyförvärvet.

    • Ett sådant besök hade varit trevligt, men kanske vi råkas ändå, jag kunde ju svänga in när jobbet för mig till era trakter. Det måste vara en ynnest att ha tid med både stug- och båtliv. Jobbet stjäl ohämmat tid från fritidsintressena just nu och det verkar som att jag har ett drygt decennium innan jag når friherreståndet, det verkar ju som att man får ligga i om man skall hinna upp den flyende pensionsåldern. Ha en skön sommar Long John!

Kommentera

