Queen!

Queen är ett av de där banden man växte upp med. Redan i början av sjuttiotalet , innan jag ens var tonåring gillade jag Queens annorlunda musik. Bandet fanns med i mitt liv från och med då fram tills nya skivor upphörde att dyka upp efter Freddie Mercurys död 1991.

Det händer att jag ibland vill leta fram en av mina Queen-skivor och njuta en stund. Ofta får jag leta i dotterns rum, hon gillar nämligen också Queen trots sin späda ålder, hon är född åtta år efter Freddie Mercurys bortgång men bandets musik förmår tydligen nå nya generationer. Hon gillar också Adam Lambert. När Queen och Adam Lambert skulle spela i Helsingfors var det liksom givet att hon ville se det hela. Hennes föräldrar var inte nödbedda att följa med.

Adam Lambert är inte Freddie Mercury. Han försökte inte heller vara Freddie Mercury. Hela showen var utan tvekan gjord med största respekt för den oefterhärmlige Freddie. Showen bjöd på de klassiska låtarna genomförda med  perfektion och det fanns inte ett tråkigt ögonblick. Det här erfarna bandet fick med lätthet den tjugofemtusenhövdade publikens händer i luften. Publiken behövde inte heller övertalas att sjunga med i ”Love Of My Life” eller i ”Radio Gaga”. De gamla rävarna May och Taylor briljerade och Brian Mays långa virtuosa gitarrsolo kommer jag att minnas länge. När jag ligger på åldringshemmet med brunsåsen rinnande i mungipan kommer jag antagligen att tråka ut personalen genom att än en gång berätta om hur Brian May sakta lyftes upp på en piedestal för att fem meter upp i luften frammana de ljuvligaste toner ur sin gitarr medan ljusshowen kulminerade med hundratals laserstrålar. I sanning en konsert att minnas för livet…may

 

Kommentera

