Kanske redan i Juni

Eftersom vi inte behöver någon båt för att ta oss ut till sommarstugan längre så har det inte varit någon brådska att sjösätta Glastron-Plastron. Sommarstugeförvärvet har dessutom tagit både tid och energi. Men nu har jag tagit ett krafttag för att få någonting i sjön innan hela sommaren har gått.

I fjol bytte jag styrsnäcka och vajer och instrumentbräda på båten. Redan då retade jag mig på de gulnade fula vindrutorna. Nu har jag värmt och böjt nya rutor enligt en hel del av konstens regler. På bilden håller Sikaflexet på att torka och rutan som skall vara i mitten ligger på arbetsbordet. På fördäck står en av de gamla gulnade rutorna. De nya skall enligt glassmeden jag köpte råmaterialet av ha bättre UV-skydd. glas_stron

Under våren gjorde jag nya dynor till baksätena, enklaste möjliga variant med yoga-matta som stoppning och konstläder som limmats ovanpå. De gamla sätena var stoppade med tjocka kuddar vars sömmar repat och stoppningen från år 1971 var inte längre möjlig att återanvända.

Jag tog nyss en runda ner till hamnen och konstaterade att midsommarfirandet på stugorna fortgår med följden att hamnen är så fullparkerad med bilar att det inte känns klokt att börja backa och vända med släpvagnen där. Kanske har det lättat till i morgon kväll.

När båten är sjösatt tänkte jag sätta upp en skylt om att den är till salu. Beslutet att sälja den har tagits med svårmod men båtprojekten står på rad bakom garaget och det är lite svårt att förklara för Min Älskade att vi som numera har endast en båtplats vid bryggan behöver tre båtar och en vattenskoter. Och då har jag inte räknat jollen som är på väg till sommarstugan…

 

6 reaktioner på ”Kanske redan i Juni

  1. Det ser ut som om Glastronen blir snygg och prydlig till denna säsong. Tragiskt att vara tvungen att sälja båten, men man kan väl inte ha tre stycken?! Jag skulle väl aldrig ha tre bilar, och båten är ju bara en. Men jag skulle vilja ha en sån där Volga bärplansbåt, och…

  2. Har en granne med X antal flytetyg. Han har enligt hörsägen gjort en uträkning på graden av nytta de olika båtarna har. Nytta vs. nöje alltså. Hans vattenskoter lär ska ha en nyttoprocent på 70 eller 80. Minns inte riktigt vilket, för mina tankar hade snabbt spunnit vidare i egna uträkningar och tabeller.

    Jag har under de senaste 15 åren blivit lite av en cykel-hoarder.
    Formeln för hur många cyklar man kan ha är X+1.
    Känner stark oro över att samma åkomma (hoarding) även gäller båtar. Men om t.ex. samma formel gäller även för båtar så torde det vara lugnt.

Kommentera

