Talko*

Inte mycket till talko egentligen, två bröder som tog upp sina båtar bara. Faderullan sjösattes ovanligt tidigt i år redan i juli. Hade egentligen inte tänkt sjösätta henne alls men så lyckades jag sälja den gamla Glastronen lite fortare än jag tänkt och skulle därmed ha utfört årets hamnvakttur utan att ha någon egen båt i hamnen. Och det skulle ju ha varit helt absurt!

Största delen av sommarens lediga dagar tillbringades vid den nya sommarstugan så det blev inte många timmar körda i år. Men det gör inget, det var kvalitetstid för hela slanten de gånger man tog sig en vända.

Upptagningen är en rutin för brorsan och mej, brorsans gamla Toyotajeep drar först upp min båt ur vattnet. Min framhjulsdrivna Fiat skåpbil har inte riktigt tillräckligt med grepp för att dra upp dryga ett ton båt och trailer på den sönerslirade grusrampen. Det kan gå, eller så inte. Sjösätta brukar jag nog med Fiaten, men då skall man vara säker på att man kommit ihåg nöulon*, det är ju inte säkert att det finns någon återvändo när båten väl ligger där..

När man har tillgång till något fyrhjulsdrivet så lönar det sig inte att chansa med upptagningen. När min båt är på det torra så kopplar vi i brorsans trailer och drar upp hans båt. Jag tror den båten är döpt till”Moffas Båtin”. Vi torde vara ägare till hamnens äldsta båtar.

fadeupptag

 

*Talko; Finskt uttryck för när man samlar ihop några goda vänner för att jobba med något man inte riktigt mäktar med själv, te.x lyfta takstolar, rulla sten, flytta mindre byggnader, tapetsera hos mormor, raka katten och dylikt som går lättare och fortare om man gör det i grupp.

*Nöulon; Österbottniska för bottenproppen, dyvikan.

 

2 reaktioner på ”Talko*

  1. Tja, hur mycket det är talko är väl inte egentligen beroende av hur många arbeten som skal utföras, eller av hur många som deltar?
    Jag såg med största säkerhet just den gröna Toyotan i eftermiddags dragandes på några vedträn av ”karastorlek”. Prima laståsna, kan jag tänka.
    Synd att båtsäsongen börjar vara till ända. Själv försöker jag ta ut det sista ur den.

    • Nej, det finns väl inget mått på vad som är ”ett riktigt talko”, egentligen skall det väl vara hela baletten med köttsoppa, bastu och öl men så kan man ju inte hålla på hela tiden 🙂
      Toyotan är en perfekt blandning av bil och traktor fast körupplevelsen är en aning omskakande för en citrofil som jag…

Kommentera

