Mode och dresskod.

Jag är ingen inbiten motionär men i dag när dottern var i behov av kontanter för sina  excesser under den annalkande höstlovsveckan tänkte jag att jag kunde slå två flugor i en smäll och besöka bankautomaten och samtidigt få lite motion genom att fortskaffa mig helt peduellt*. Jag knallade sålunda iväg de dryga två kilometerna till bankautomaten vid affären för att där riva kontanter ur väggen.

Att gå en sträcka som man vanligtvis ser flera gånger dagligen är inte speciellt intressant så jag promenerade hem längs områdets smågator och gångstigar. Det är ett hopplöst gytter av gator, gränder och stigar. Området har dock fördelen att omringas av huvudvägen så om man råkar gå vilse så hamnar man förr eller senare ut på huvudvägen igen och då är det bara att välja i vilken riktning man följer stråket tills man är hemma.

Där bland gårdarna med sina studsmattor, nytvättade bilar, trädgårdsskötande vuxna och lekande barn träffade jag på ett bekant par som kom mot mig i typiska motionärskläder, vindtygsdräkter rikligen behängda med reflexer och skor avsedda för inlevelsefull promenad eller rentav löpning. När vi hälsat frågade frun om min paketbil gått sönder? Jag blev lite perplex eftersom det sista den kvinnan brukar intressera sig för är mina mekaniska fortskaffningsmedel. Jag frågade därför varför hon undrade över det? Fiaten fungerade ju klanderfritt när jag var en vända till sommarstugan tidigare i dag.

Jo, det var så att av min klädsel att döma antog hon att jag varit ut på någon av mina pysselutflykter varvid bilen gått sönder och att jag därmed tvingats fotvandra i mina servicebyxor och montörsjacka från Helly-Hansen, stickad luva i polypropen från Helenatuote, käcka skyddskor från Jalas, strumpor och glasögon från CAT och kalsonger från Sloggi. De där sista tror jag inte hon kom åt att observera men för en inbiten modebloggare som undertecknad går det inte att lämna onämnt. Att vara ute på motionsrunda i den klädseln var tydligen inte textilt normativt enligt frun jag mötte där på förortsgatan. Vad vet jag? Som erkänd modebloggare av rang anser jag att kläderna skall vara bekväma och återspegla ens inre, mer än så behövs inte.

utfitt

Det blåa föremålet eder modell håller i de av Prof handskbeklädda händerna är en fläktkåpa till en Archimedes Penta 3,9. Det blåa objektet som sticker upp nere i bild är ett sopskyffelskaft från Sini.

Den observante arbetsklädeskunniga ser kanske att mina byxor inte har utanpåhängande fickor som många montörer verkar föredra. Ni vet, de där fickorna som brukar vara fulla av skruvar och verktyg så byxorna hänger halvvägs vid knävecken eftersom de väger fyra, kanske fem kilo. Det är just därför jag inte gillar de där fritt hängande fickorna, de är som bermudatrianglar eller svarta hål i rymden, en massa materia åker in och hittas aldrig mer, denna mörka materia tynger ner byxorna till den grad att den håriga urringning som ingen människa borde få se annorstädes än i bastun blottläggs. Då ser man ut som en hiphoppare som verkar ha ett riktigt jobb, två parametrar som inte brukar gå ihop. Och man vill ju inte se ut som två oförenliga parametrar heller.

Det är väl så att för oss som ofta ekiperar oss i järnaffären blir pysselkläderna det normala. De är praktiska, varma och bekväma, inget som spänner åt och dragkedjor och knappar är rejäla och hållbara. Skyddsskor med stålhätta, eller i mitt fall kolfiberhätta är de mest fotriktiga skor som står att finna, dessutom väl fuktskyddade. Med andra ord en perfekt outfit för en motionsrunda i byn. Har aldrig förstått varför man skulle tvingas ränna fram och tillbaka till garderoben varje gång man skall göra något annat än det man håller på med just då.

*Om saker man gör med händerna kallas för manuellt så borde fortskaffning medelst fötterna kallas peduellt. Sug på den SAOL. (övers anm.)

5 reaktioner på ”Mode och dresskod.

  1. Praktisk klädsel i jobb och motionerande är A och O för den moderna mannen. Själv är jag just hemkommen från en syrerik promenad med frugan, och jag hade givetvis min allround Wurthjacka med utanpåliggande reflexväst. Hade en fin svart reklammössa med märket Jepo i pannan och mina Brooks skor som har följt mig på åtskilliga rundor redan en tid. Inga tajta trikåer som skar in mellan sittdynorna eller framhävde kulpåsen med tillhörande blåsrör. Man skall klä sig så man trivs, eller så skippar man promenaden.
    Ha det gött.

    • Jepomössorna har jag avundats deras bärare, var får man sådana? Jepomössor alltså, inte bärare!
      Jag har också en Wurthjacka som jag tvingas bära i jobbet, den är intensivt grällgul och har massor med reflexyta. Den skär sig på ett fantastiskt och helt obeskrivbart sätt mot den grällgröna bilen jag kör på jobbet.
      Jag önska att jag var färgblind på arbetstid.

  2. Varför gick du om bilen inte var sönder?
    Fattar ingenting. Måste nog hålla med förortsfrun. Att vara ute och gå då bilen är i skick är helt onaturligt. Hennes egen bil var kanske på 10.000km service? Eller måhända var bensinpengarna slut, man kan aldrig så noga veta.
    Snygg stass eljest. Tummen upp!

  3. Har inte sett hur du varit sminkad inför Halloween. Var och varannan bloggbrud har ju sminkat sig helt blodig och knivskuren i fejset den sista tiden. Är det något som vi glömt bort i den övriga stressen. Jag för min del klarade rakningen med rakhyvel utan större skärsår, så det var inget vidare att visa opp. Hur blev det med dig? Väntar med spänning.

    • Är ingen stor firare av det där halloween så mer utspökad är vad normaltillståndet föreskriver har jag inte varit. Har trots ett inlevelsefullt meckande under veckoslutet inte utgjutit en enda droppe blod. Rakning medelst hyvel gör jag endast vid fina tillfällen, i övrigt kör jag med rakmaskin vilket är betydligt säkrare 🙂
      Dottern var däremot betydligt mer skrämmande än vanligt…

Kommentera

