Ack ljuva faderskap

För ett par år sedan blev jag far till en ljuv liten dotter som nu plötsligt är på väg att fylla aderton år och därmed är en ljuv stor dotter. Tiden går fort när man har barn. Jag uppvaktades i morse som brukligt är på farsdag. Jag fick presenter i form av en snygg skjorta och en skylt att pryda mitt rum (garaget) med.

Med anledning av den ljuva dotterns snart förestående körkortsålder har jag åtagit mig att lära henne köra bil. I slutet av veckan fick jag mitt lärartillstånd och i helgen har vi hunnit med två körlektioner. De har förlöpt smärt- och skadefritt. Ännu återstår en del övning innan växlingar och starter är mjuka och behagliga men det blir bättre hela tiden. Dagens körlektion avslutades med en liten tur på allmän väg, något som förlöpte väl både med trafikljus och inbromsning för fotgängare.

Att lära sitt barn att köra bjuder dessutom på kvalitetstid tillsammans, något som annars kan bli lite begränsat när barnaskaran når övre tonåren.

Efter ett besök vid min faders grav var det dags för farsdagsmåltiden, en behaglig upplevelse det med. Efteråt satte jag mig i soffan och tittade lite på tv, märkte snart att jag tittade mer på insidan av mina ögonlock än tv:n så jag ryckte upp mig ur sofflocket och gick ut till mitt rum. Hängde upp den nya skylten på garagedörren och har nu ägnat lite tid åt lyktbågen som normalt sitter fram på min paketbil. Vid senaste besiktning noterade jag att de nedre fästena inte längre satt kvar utan bågen hängde bara i ett par plattjärn i grillen. Som tur var noterade inte besiktningsmannen detta. Nu har jag svetsat fast nya fästen och modifierat bågens nedre delar lite. De grova rören har en tendens att skrapa i marken när man kör i lite terrängbetonade miljöer och speciellt när man backar har de rakt kapade rören tagit i stenar och rötter, antagligen är det i något sådant läge de nedre fästena lossnat. Nu passade jag på att smida ändarna lite så att de inte hakar i så lätt.

papsgarage

Kort sagt en  dag fylld med kvalitetstid av olika slag.

 

 

 

 

Kommentera

