Årets högmässa

batman

Batman hade parkerat lite slarvigt i ett hörn av tävlingsbåtsavdelningen…

targa44

Jag kollade in varje skrymsle i Targa 44, men hittade inte någon Batman. Men det var kul att se utvecklingen på targa-båten. Jag jobbade på Botnia Marin ett par år i slutet av 1980-talet. Då byggdes en ny  modell på osannolika 29 fot. Då sa gubbarna på varvet att mycket större än 30 fot bygger vi nog knappast. Nu har 44-fotaren funnits några år… En fantastisk båt på många sätt, allt är genomtänkt och med en kvalitet som står sig mot vad som helst annat som fanns på mässan . Själv får jag låta sparkapitalet växa till sig några år till innan jag gör en beställning.

trabats

På veteranbåtsavdelningen, tveklöst min favoritavdelnin var två forna presidentbåtar utställda. Snygga mahognybyggen som är välbevarade. Också i övrigt en blandning av riktigt fina båtar som inte omgavs av styrénångor.

Men det var under den där skylten ”OUTBOARD MUSEUM” som jag fick se något som gav ståpäls i mustaschen, knäsvikt, vibrerande näsvingar och en och annan svettdroppe i pannan:

vincent

Där stod nämligen en tvåcylindrig Vincent båtmotor!

En sådan som saknas i min vattenskoter! Om någon i detta land har en sådan motor så är det förstås Nisse Häggblom som har ett utombordarmuseum med landets största samling utombordare. Och han har inte bara en Vincent tvåtaktsmotor, han har två! Det finns en encylindrig också! Båda nya och helt oanvända! Eftersom motorerna är skänkta till ett museum är det ju inte riktigt korrekt att sälja dem så jag får bara drömma om dessa två. Att få se den här motorn ger ju ändå hopp om att det kunde finnas fler.

 

2 reaktioner på ”Årets högmässa

Kommentera

