En liten vända till Kotka

Eftersom jag har en vecka semester så gäller det att ägna sig åt typiska semestersaker. Som att ta en liten tur med bilen. Jag har alltid velat se Marinmuseet i Kotka så det var dit jag styrde kosan. På sådär femhundra kilometer hinner man uppleva vackra vyer i insjöfinland och olika väderlek. Naturen visade sin variationsrika sida och jag åkte i solsken, i regn, under regnbågen och i åska med blixt och dunder. Landets polismyndighet bjöd också på bländande ljusspel. En upplevelse som antagligen kommer att faktureras för vid ett senare tillfälle.

Upplevelsen av museet var väl sådär, jag hade väntat mig mer båtar från olika tidsepoker och ett större antal än de få utvalda som stod och såg ensamma ut på det gigantiska golvet. De som tilltalade mig mest var Marinos förstfödda, en Family Sport tillverkad 1958. Båten var renoverad till ett strålande skick. Den intressantaste var nog ändå den gamla racern från 1930 med stegbotten. Både form, skick och material var beundransvärda för en så gammal båt.

stegbat

En annan båt som fanns i utställningen var Kultaranta 2, presidentens gamla vackra salongsbåt som antagligen transporterat en och annan prominent person. Även den var i fint skick, men i något skede har båten utrustats med nya lanternor i svart plast klumpigt monterade på bockade plåtar i rostfritt. Det finns faktiskt riktigt snygga kromade lanternor som hade passat in mycket bättre. Likaså har en ny motor satts in, där kunde man ju ha valt andra instrument och reglage än Volvo Pentas fyrkantiga plastditon.

kultaranta

Övernattningen skedde på hotell Sommelo i Kuusankoski. Hotellets klientel var tydligen arbetsfolk, på parkeringen stod en personbil, resten var skåpbilar av olika storlek. Min lilla skåpbil passade in alldeles utmärkt. Hotellet är en aning bedagat och rummet krävde en rejäl vädring för att tona ned dunstningarna från heltäckningsmattan. Jag öppnade fönstret och ställde fläkten att blåsa in frisk luft medan jag tog en kvällspromenad i de vackra omgivningarna. Som en kuriositet bör nämnas att man får välja om man vill se nyheterna på en traditionell tjock-tv eller den lite modernare platt-tv’n som stod på bordet. Välutrustade rum med andra ord.

sommelo

Sömnen var god och lång, vaknade till vid halvåtta och gick ned till frukostbuffén. Vid det laget var salen tom liksom parkeringen. Arbetsfolket var redan vid sitt id, bara den ensamme semesterfiraren satt där med sin gröt och smörgås. Hemvägen gick den natursköna rutten norrut mot Jyväskylä via Sysmä. Vägarna 410, 612 och 610 är smala, backiga och kurviga men landskapet med sjöar och höga broar över näsen är bedårande. Dålig tajming och ösregn gav mig bara en glimt av Alvar Aaltos båt som står utställd i en vitrin. Den skriver jag mera om i ett annat inlägg.

vy

Lämna en kommentar