Moderna tider.

I min barndom fanns det flera sätt att tvätta sina mattor. Man kunde breda ut mattorna på golvet i hyreshusets gemensamma stora tvättstuga och skura mattorna för att sedan spola av dem med vattenslangen, något som man i sina unga är hängav sig åt med stor iver. Ibland lite väl stor iver enligt min blida moder.

Ett annat sätt var att binda mattorna i ett rep och bogsera dem efter båten när man for till sommarstugan. Det fungerade bäst med långsamma put-put-båtar. Dagens utombordare med avgasutsläppet i propellercentrum ger antagligen en lätt arom av oljeblandad avgas, något som vi motormänniskor ofta betraktar som en ljuv doft. Andra som bor i hushållet kanske inte delar den åsikten…

Och så finns det ju mattflottarna. Även de är tydligen ett utdöende släkte. Flotten i Västervik hamn försvann för ett par år sedan. Det var en intressant plats. Där kunde man betrakta damerna som under beskäftig diskussion frenetiskt skurade sina mattor med blöta kläder och svettdroppar i pannan. Inte att förglömma de gungande b-

åtarna som passerade i sundet.  Den moderna mattflotten står på land. Exemplet på bilden finns i Brändö Sund. En bekväm inrättning med trallförsedda kar med rinnande vatten. När mattorna är skurade enligt konstens alla regler kan man med hjälp av en slags mangel klämma ut det mesta vattnet ur mattan. Även här kunde man betrakta damerna som under beskäftig diskussion frenetiskt skurade sina mattor med blöta kläder och svettdroppar i pannan. Inte att förglömma de gungande båtarna som gled förbi i sundet.  Så allt har inte förändrats trots att mattflotten har flyttat en bit upp på land.

6 reaktioner på ”Moderna tider.

  1. Tycker att mattvätt är kara arbete, tungt och svetten rinner åtminstone i dessa dagar även på dem.Nå hur tvättar Uupee själv idag då?
    Tycker mig se bara en man med skurborsten, kanske en annan håller i kameran för tillfället?
    Här hos oss blötläggs mattorna i en plasttunna , högtrycksbesprutas och vips (för det mesta) så hängs dom på tork.
    Men nu är det inte den tiden för fåglarna äter blåbär och kackar ner både här och där
    när dom flyger iväg här från matplatsen.Skur å påå!

  2. Vi lekte nog med tanken att använda samma metod som ni. Men vi ville prova på nymodigheten i Brändö och det fungerade nog bra det med. Och jo, jag tvättade nog mattor jag med. Och agerade lyftkran när så behövdes. Och nog har vi fler mattor som skall tvättas, så allt skuras har vi inte ifrån oss än 🙂

  3. Jag körde faktiskt förbi ”mattflotten” på i Brändö sund idag, och såg den första gången. Jag funderade om avloppet går direkt ut i sundet, eller om just det är orsaken till att mattvättandet flyttat en bit upp på land.
    Jag tycker att mattskuras är kvinnoarbete 🙂 Värdet av barnarbetskraft skall inte heller förringas, tycker med anledning av detta att dottern ser aningen oinspirerad ut…

    • Kul, då får man mattorna att dofta/lukta av sjövatten och tallsåpa, och avloppsvattnet går till reningsverket!
      Jag hade faktiskt för mig att mattbryggornas minskade antal hade med miljöfrågan att göra.

  4. Blötläggning i tallsåpsvatten över natten, sedan tvätt med högtryckstvätten och upphängning för torkning en varm och blåsig dag som denna. Brukar försöka få mattorna tvättade före midsommar men nu är också en bra tid.

Lämna en kommentar